Skador i ditt hem, på ditt resgods och annan egendom som tillhör dig

Råd och anvisningar för skötsel av skadefall

Skador på mobiltelefoner och pekplattor

Vad hände med enheten?

Om skärmen på din mobiltelefon eller pekplatta har gått sönder, gör så här:

  1. Om skärmen har gått sönder är den primära ersättningsgrunden alltid enhetens reparationskostnader.
  2. Du kan kontrollera priset för att reparera skärmen på Sparbankens försäkringars samarbetsverkstad Fonums webbplats.

Om priset för att reparera skärmen är högre än den självrisk du valt, gör en skadeanmälan i tjänsten Mina försäkringar och skicka enheten till Sparbankens försäkringars samarbetsverkstad Fonum för reparation. Kontaktuppgifterna till Fonums närmaste serviceställe hittar du på Fonums webbplats.

Om din mobiltelefon eller pekplatta har blivit våt, gör så här:

  1. Använd eller ladda inte enheten efter skadan.
  2. Om enheten har blivit våt är den primära ersättningsgrunden alltid reparationskostnaderna.
  3. Gör en skadeanmälan i tjänsten Mina försäkringar och sänd enheten till Sparbankens försäkringars samarbetsverkstad Fonum för reparation. Kontaktuppgifterna till Fonums närmaste serviceställe hittar du på Fonums webbplats.
  4. Om enheten inte kan repareras, kan du skaffa en ny via Fonum, varvid du bara betalar det eventuella åldersavdraget och självrisken för enheten.

Om din mobiltelefon eller pekplatta har gått sönder, gör så här:

  1. Om enheten har gått sönder är den primära ersättningsgrunden alltid enhetens reparationskostnader, men om enheten är över två år gammal eller om den är mycket svårt skadad, lönar det sig ofta inte att reparera den. Med hjälp av kalkylatorn kan du ta reda på hur åldersavdraget påverkar enhetens värde.
  2. Du kan kontrollera priset för att reparera enheten på Sparbankens försäkringars samarbetsverkstad Fonums webbplats.
  3. Om priset för att reparera skärmen är högre än den självrisk du valt, gör en skadeanmälan i tjänsten Mina försäkringar och skicka enheten till Sparbankens försäkringars samarbetsverkstad Fonum för reparation. Kontaktuppgifterna till Fonums närmaste serviceställe hittar du på Fonums webbplats.
  4. Om enheten inte kan repareras, kan du skaffa en ny via Fonum, varvid du bara betalar det eventuella åldersavdraget och självrisken för enheten.

Om din mobiltelefon eller pekplatta har blivit stulen, gör så här:

  1. Gör en brottsanmälan till polisen på www.polisen.fi.
  2. Meddela enhetens IMEI-kod till din operatör och be dem förhindra att enheten används genom att spärra telefonen.
  3. Gör en skadeanmälan i tjänsten Mina försäkringar och bifoga spärrintyget från operatören, brottsanmälan till polisen och enhetens IMEI-kod till skadeanmälan.

Räkna ut priset
på försäkringen
och köp den på nätet

Nätbutiken är öppen 24/7