Hur kan vi hjälpa dig?

Läs svar på vanliga frågor

Vanliga frågor om våra nättjänster

Här hittar du de vanligaste frågorna om våra nättjänter

Enklast ändrar du faktureringssättet genom att logga in i tjänsten Mina försäkringar med dina webbankskoder. Efter att du loggat in kan du se och ändra ditt nuvarande faktureringssätt på sidan Mina uppgifter. Du kan välja mellan e-faktura, e-postfaktura eller pappersfaktura. Kom ihåg att spara ändringarna!

E-faktura är det allra enklaste sättet att betala fakturorna i tid! Du får e-fakturan direkt till din webbank och du behöver inte mata in några fakturauppgifter, såsom långa konto- och referensnummer. Pappersfakturor kan enkelt komma bort eller glömmas bort, men i din webbank har du ordning på e-fakturorna och du ser kommande förfallodagar i god tid.

Dessutom kan du

  • betala fakturorna automatiskt. Detta är smidigt till exempel om du har återkommande fakturor.
  • ta emot fakturor var och när som helst och du kan enkelt sköta ärenden till exempel när du är på semester eller på resa.
  • spara betalningarna och skriva ut dem för egen bokföring om du vill.
  • undvika pappersavfall.

Om du redan är kund hos Sparbankens försäkringar, kan du enklast börja använda e-faktura genom att logga in i tjänsten Mina försäkringar. När du har loggat in, kan du ändra faktureringssättet på sidan Mina uppgifter. Välj e-faktura som faktureringssätt, välj sedan din bank och spara ändringarna.

Är du ny kund hos oss kan du välja e-faktura som faktureringssätt i samband med att du tecknar en försäkring. När du tillfrågas om faktureringssätt, välj e-faktura, din bank och bekräfta köpet.

Du kommer väl ihåg att du i båda fallen måste godkänna avtalet om e-faktura i din webbank. Avtalet om e-faktura kan godkännas i webbanken senast den bankdag som följer på beställningen.

Obs! Om du är kund hos Andelsbanken eller Aktia, är det just nu inte möjligt att beställa e-faktura direkt från Sparbankens försäkringar, utan du måste alltid beställa e-fakturan i din webbank.

Du kan beställa e-faktura via din webbank. Först ska du logga in i webbanken och sedan väljer du beställning av e-faktura (eller något motsvarande). Därefter ska du söka fakturautställare med namnet Säästöpankin vakuutukset/Sparbankens försäkringar. Som identifieringsuppgift använder du ditt kundnummer som du kan inhämta i tjänsten Mina försäkringar. Därefter behöver du bara godkänna e-fakturan och framöver skickas dina försäkringsfakturor direkt till din webbank.

Du kan inte uppdatera adressuppgifterna själv, men till exempel efter att du gjort flyttanmälan till magistraten uppdateras de nya adressuppgifterna automatiskt hos oss. Det lönar sig att kontrollera adressuppgifterna i tjänsten Mina försäkringar några dagar efter att du gjort flyttanmälan.

Om det finns oklarheter kring dina adressuppgifter, kan du skicka ett meddelande eller ringa vår kundservice.

Du kan logga in i tjänsten Mina försäkringar med dina webbankskoder. Efter att du loggat in kan du till exempel

  • kontrollera innehållet i dina egna försäkringar
  • godkänna anbud
  • se dina egna faktureringsuppgifter
  • skicka ett meddelande till vår kundservice
  • ändra skyddsnivån i bilförsäkringen
  • registrera ett nytt fordon
  • avställa fordonet eller ställa på fordonet igen
  • säga upp din rese-, olycksfalls- eller hemförsäkring

När din nya försäkring träder i kraft får du ett meddelande om detta antingen per sms eller per e-post, beroende på vilket kontaktsätt du valt. Alla dina gällande försäkringar i Sparbankens försäkringar hittar du också i tjänsten Mina försäkringar. Du kan logga in i tjänsten med dina webbankskoder.

Du ser alla obetalda fakturor i tjänsten Mina försäkringar. För att logga in på Mina försäkringar behöver du webbankskoder eller ett mobilcertifikat för att identifiera dig.

Enklast gör du en skadeanmälan med en elektronisk blankett på webbplatsen Sparbankens försäkringar. Om du har dokument som du vill bifoga till skadeanmälan, kan du göra det i tjänsten Mina försäkringar.

Observera att du inte behöver göra en separat skadeanmälan om en vindruteskada, då du för bilen direkt till en av våra samarbetspartner. Det närmaste verksamhetsstället hittar du på Carglass.fi eller Autolasi.fi. Om vindrutan har gått sönder på grund av skadegörelse, ska du göra en skadeanmälan på vår webbplats.

Du behöver bankkoder för att identifiera dig i vår webbservice när du tecknar en försäkring eller loggar in på Mina försäkringar. Du kan också identifiera dig med mobilcertifikat. Bankernas Tupas-identifieringstjänst är ett gemensamt sätt för tjänsteleverantörerna att fastställa nätkundernas identitet.

Om du är kund hos Sparbankens försäkringar och har egna bankkoder, kan du logga in på tjänsten Mina försäkringar och uträtta ärenden där. En minderårig kan bara teckna försäkringar genom att ringa vår försäljning. För närvarande är det inte möjligt att lägga till rättigheter för en vårdnadshavare i en minderårigs Mina försäkringar-tjänst.

Om du har köpt till exempel en hem- eller personförsäkring hos Sparbankens försäkringar och vill säga upp din gamla försäkring i ett annat försäkringsbolag, kan du göra det via tjänsten onnistuu.fi eller genom att kontakta ditt gamla försäkringsbolag.

Fordonsförsäkringen behöver du inte säga upp själv, eftersom den gamla försäkringen sägs upp automatiskt när du tecknar en ny fordonsförsäkring.

Enklast kan du säga upp en hem-, olycksfalls- eller reseförsäkring i tjänsten Mina försäkringar. Du kan också skicka ett meddelande till vår kundservice i tjänsten Mina försäkringar.

Försäkringen för ett registrerat fordon upphör utan uppsägning, om du byter försäkringsbolag, avregistrerar fordonet slutgiltigt eller säljer fordonet och den nya ägaren registrerar fordonet i sitt namn. När fordonets trafikförsäkring upphör, upphör också en eventuell kaskoförsäkring.

När du tecknar en försäkring på vår webbplats, är förbindelsen skyddad och därför kan du tryggt uppge din personbeteckning. Du ska uppge hela personbeteckningen, dvs. både födelsetiden och den sista delen av personbeteckningen.

Ytterligare information om att flytta förfallodagen på en faktura får du hos vår kundservice. Du kan kontakta kundservicen antingen genom att skicka ett meddelande via Mina försäkringar eller genom att ringa 010 194 683 (vardagar 9–17).

Vi skickar alltid fakturorna till försäkringstagarna, som i sista hand ansvarar för att fakturorna betalas. Det är inte möjligt att ange en separat faktureringsadress.

Priset som kalkylatorn ger är det slutliga priset. Du kan söka efter skadehistorik för fordonsförsäkringar med hjälp av din personbeteckning, för att få aktuella bonusuppgifter på en gång och kunna beräkna priset rätt utifrån dem.

Om du skaffar en försäkring i samband med en rabattkampanj, är det bra att komma ihåg att försäkringen måste träda i kraft under kampanjtiden, för att du ska kunna utnyttja rabatten.

Räkna ut priset
på försäkringen
och köp den på nätet

Nätbutiken är öppen 24/7