Skador i ditt hem, på ditt resgods och annan egendom som tillhör dig

Råd och anvisningar för skötsel av skadefall

Skador på vitvaror

Vilken skada på vitvara handlar det om?

Om din diskmaskin har gått sönder, gör så här:

  1. Ta först reda på de grundläggande uppgifterna om diskmaskinen: märke, inköpsår och typnummer, som du hittar på maskinens typskylt. Vanligen finns typskylten på diskmaskinens lucka.
  2. Om diskmaskinen är 3 år eller nyare, lönar det sig vanligen att reparera den. Kalla därför på reparatör. Reparatören fattar det slutgiltiga beslutet om det lönar sig att reparera maskinen. Kom också ihåg att fråga reparatören om garantin på diskmaskinen fortfarande gäller och om maskinen kan repareras på garantin.
  3. Om diskmaskinen är 4 år eller äldre, gör en skadeanmälan i tjänsten Mina försäkringar och bifoga ett foto på typskylten när du anmäler skadan.

Behöver du hjälp att välja servicefirma? Se kontaktuppgifterna till servicefirmor enligt märke.

Om kostnaden för att reparera diskmaskinen är högre än den självrisk du valt, gör en skadeanmälan och bifoga kvittot på reparationen till skadeanmälan, eller bifoga kvittot senare i tjänsten Mina försäkringar.

Om din tvättmaskin eller torktumlare har gått sönder, gör så här:

  1. Ta först reda på de grundläggande uppgifterna om tvättmaskinen eller torktumlaren: märke, inköpsår och typnummer, som du hittar på maskinens typskylt. Vanligen hittar du typskylten på maskinens lucka eller baksida.
  2. Om maskinen är 4 år eller äldre, gör en skadeanmälan i tjänsten Mina försäkringar och bifoga ett foto på typskylten till skadeanmälan.
  3. Om maskinen är högst 3 år, lönar det sig vanligen att reparera den. Kalla därför på reparatör. Reparatören fattar det slutgiltiga beslutet om det lönar sig att reparera maskinen. Kom också ihåg att fråga reparatören om garantin på maskinen fortfarande gäller och om maskinen kan repareras på garantin.

Behöver du hjälp att välja servicefirma? Se kontaktuppgifterna till servicefirmor enligt märke.

Om kostnaden för att reparera tvättmaskinen eller torktumlaren är högre än den självrisk du valt, gör en skadeanmälan i tjänsten Mina försäkringar och bifoga kvittot på reparationen. Du kan också bifoga kvittot senare i tjänsten Mina försäkringar.

Om ditt kylskåp eller din frys har gått sönder, gör så här:

  1. Ta reda på de grundläggande uppgifterna om kylskåpet eller frysen: märke, inköpsår och typnummer, som du hittar på apparatens typskylt. Vanligen hittar du typskylten i kylskåpets eller frysens nedre del.
  2. Om du har en kylanläggning av modellen Side-by-side, beställ alltid reparatör och ta reda på reparationskostnaderna.
  3. Om kylskåpet eller frysen är 4 år eller äldre, gör en skadeanmälan i tjänsten Mina försäkringar och bifoga ett foto på typskylten till skadeanmälan.
  4. Om kylskåpet eller frysen är högst 3 år, lönar det sig vanligen att reparera apparaten. Kalla därför på reparatör. Reparatören fattar det slutgiltiga beslutet om det lönar sig att reparera apparaten. Kom också ihåg att fråga reparatören om garantin på apparaten fortfarande gäller och om apparaten kan repareras på garantin.

Behöver du hjälp att välja servicefirma? Se kontaktuppgifterna till servicefirmor enligt märke.

Om kostnaden för att reparera kylskåpet eller frysen är högre än den självrisk du valt, gör en skadeanmälan i tjänsten Mina försäkringar och bifoga kvittot på reparationen. Du kan också bifoga kvittot senare i tjänsten Mina försäkringar.

Om ditt kylskåp eller din frys har gått sönder och maten har tinat och blivit förstörd, läs mer här.

Om din spis eller ugn har gått sönder, gör så här:

  1. Ta först reda på de grundläggande uppgifterna om spisen eller ugnen: märke, inköpsår och typnummer, som du hittar på apparatens typskylt. Vanligen hittar du typskylten längs med ugnsöppningen, då luckan är öppen.
  2. Om spisen eller ugnen är 4 år eller äldre, gör en skadeanmälan i tjänsten Mina försäkringar och bifoga ett foto på typskylten till skadeanmälan.
  3. Om spisen eller ugnen är högst 3 år, lönar det sig vanligen att reparera den. Kalla därför på reparatör. Reparatören fattar det slutgiltiga beslutet om det lönar sig att reparera apparaten. Kom också ihåg att fråga reparatören om garantin på spisen eller ugnen fortfarande gäller och om apparaten kan repareras på garantin.

Behöver du hjälp att välja servicefirma? Se kontaktuppgifterna till servicefirmor enligt märke.

Om kostnaden för att reparera spisen, ugnen eller spishällen är högre än den självrisk du valt, gör en skadeanmälan i tjänsten Mina försäkringar och bifoga kvittot på reparationen. Du kan också bifoga kvittot senare i tjänsten Mina försäkringar.

Räkna ut priset
på försäkringen
och köp den på nätet

Nätbutiken är öppen 24/7